As vrea sa ma dau peste cap
Si sa ma transform in copil
Si sa ma mai dau o data
Si sa raman asa!

miercuri, 30 iulie 2008

Ce imi place la o cafea?

In primul rand imi place sa stiu ce cafea folosesc cei care servesc cafea in restaurante, cafenele, baruri. De aceea intreb: ce cafea folositi? Cei mai multi ospatari, chelneri, barmani se uita cu sictir si imi raspund sec: cafea pentru masina de cafea.
Cativa inteleg intrebarea mea si imi raspund mandri ce marca de cafea folosesc si mai adauga cateva observatii personale cu privire la calitatea acesteia.

Apoi imi place sa-mi aleg tipul de cafea in functie de momentul zilei.
Dimineata cand nu pot sa disting visul de realitate, imi place sa beau un Espresso dublu cu extra lapte. Pe la pranz imi place sa beau un Cappuccino. Mai pe dupa amiaza imi place sa beau un Caffe Latte. Seara beau Cappuccino decofeinizat.

Espresso este baza care sta la prepararea mai multor tipuri de cafele (enumar doar cateva): Espresso (evident), Double Espresso, Americano (Espresso Lung), Ristretto, Cappuccino, Caffe Latte, Latte Macchiato, Espresso Macchiato, Espresso con Panna, Mocha.

Espresso este de fapt o modalitate de preparare a cafelei. Procesul in sine consta in trecerea apei prin cafeaua macinata la o presiune ridicata si cu mare viteza (aproximativ 15-25 secunde) intr-un mic dispozitiv de filtrare.
Ceea ce rezulta este un lichid de culoare maroniu-auriu, in cantitate aproximativa de 30-35 ml care are si o crema groasa si aurie. Aceasta crema este definitorie pentru un Espresso de calitate. Evident la obtinerea unui Espresso bun contribuie cel putin 3 factori: tipul de cafea folosita, masina de Espresso , setarile manuale facute de utilizator.

Detaliez componenta catorva tipuri de cafele:


Espresso – inseamna un shot de Espresso (aproximativ 30 ml) fara spuma de lapte, fara frisca;

Espresso Dublu – 2 shot-uri de Espresso fara spuma de lapte, fara frisca;






Americano (Espresso Lung) – un shot de Espresso peste care se adauga apa fierbinte;







Ristretto – Espresso mai concentrat si cu mai putin apa; cam 10-20 ml;


Cappuccino – in mod traditional un Cappuccino se realizeaza din 2 shot-uri de Espresso reprezentand 2/3 din cantitatea totala si 1/ 3 spuma de lapte. Exista insa si locuri in care Cappuccino este realizat din 1shot Espresso, adica 1/3 din cantitatea totala, 1/3 spuma lapte si 1/3 frisca, ceea ce evident il transforma intr-o bautura foarte slaba.




Caffe Latte - contine de obicei 1 shot de Espresso si 2 shot-uri de lapte fierbinte






Latte Macchiato – este un Caffe Latte care deasupra se pudreaza cu cafea



Espresso Macchiato – un shot de Espresso simplu cu o lingurita de spuma lapte deasupra, care sta ca un ochi in mijlocul cestii






Espresso con Panna – un shot de Espresso simplu cu frisca
Mocha – Este o Caffe Latte cu un extra strat de ciocolata calda

2 comentarii:

Dragos spunea...

Interesanta descrierea, mai ales cand o citesti dimineata, la prima ora, cu un espresso dublu alaturi.
Acum insa, daca ma uit la poze, imi cam lasa gura apa dupa un cappuccino. Pana diseara cred ca am timp sa le incerc pe toate.

Anonim spunea...

poate bem un cappucciono impreuna intr-o seara. decofeinizat :)